Är du en problemdesigner?
- Kine Johansen
- 18 aug.
- 2 min läsning
Uppdaterat: 6 sep.
Hur lär vi motoriska färdigheter, på basketplanen och i behandlingsrummet?

I helgen deltog jag i #Superclinic arrangerad av Svensk basket. Två intressanta och innehållsrika dagar fyllda med kunskap, inspiration och nätverkande.
Den som inspirerade mig mest var coach Kerri Kuzbyt från Transforming basketball som pratade om ecological dynamics och constraints-led approach. Det är ett evidensbaserat sätt att lära ut färdigheter, som ligger väldigt nära hur vi jobbar med tidig intervention för barn med motoriska svårigheter.
💡 Det jag tar med mig och mina reflektioner är att vi som tränare och terapeuter är problemdesigners. För hjärnan älskar problem! Så när vi vill träna färdigheter behöver vi skapa problem som individen (hjärnan) vill och kan lösa, och locka fram deras egen lösning. För det är då inlärning sker!
Vi lär oss genom erfarenhet, vi måste göra. Inga rörelser är fel, men de måste vara funktionella, alltså effektiva och ändamålsenliga. Vårt mål är att skapa kreativa beslutsfattare och anpassningsbara individer.
Och det fina? Det går rakt in i min kom-ihåg-regel med de 5 M:en 😊 – så här såg jag det i helgen:
🤸♀️ Motorik
Utgå från färdighetsnivå, inte ålder.
🎯 Mål
Hjärnan organiserar sig kring mål. Utan ett tydligt och meningsfullt mål sker ingen inlärning, så vi måste skapa optimala problem eller utmaningar. Det måste finnas action! Individen måste vara engagerad och aktiv, de måste göra!
Vi behöver också förstå att våra mål och individens mål inte alltid är desamma:
🏀 Som tränare kan mitt mål vara att spelaren ska träna sitt skott, medan spelarens mål är att tävla.
👶🏾 Som fysioterapeut kan mitt mål vara att barnet ska träna på att ligga på mage, medan barnets mål är att prata med sin förälder.
När vi ser dessa olika perspektiv kan vi designa utmaningar som blir både meningsfulla och motiverande.
🧭 Motivation
När utmaning är på rätt nivå skapas motivation. Vi behöver designa situationer där individen kan vara nyfiken och utforskande, som är roliga. Roligt betyder inte alltid skratt (men det får gärna det 😊), utan att uppgiften är lagom utmanande, känns meningsfull och engagerande.
Motivation är också en förutsättning för att nå till tillräcklig mängd av träning och repetition som är helt avgörande för att inlärning ska ske.
🔁 Mängd
För att utveckla färdigheter krävs många repetitioner. Utan mängd, ingen inlärning.
Hur kan vi skapa tillräcklig mängd? Det kan vara genom mindre grupper (till exempel två och två), genom att använda flera bollar eller redskap samtidigt, eller genom att inkludera aktiviteter som tränar samma färdighet på olika sätt.

🌍 Miljön
Miljön är kontextberoende, påverkar alltid och är något vi kan påverka och justera. Genom att använda miljön medvetet kan vi locka fram funktionella lösningar och samtidigt skapa fler möjligheter för repetition. Miljön är alltså helt avgörande för både variation och inlärning.
👉 Och jag är nyfiken: hur kan de fem M:en vara ett stöd för dig när du planerar och genomför dina träningar eller behandlingar?
Kine 🌱




Kommentarer